Program efterår 2017

Medlemsmøderne foregår i Sortebrødreklosteret og begynder kl. 19.30.
Lørdag d. 9. sept.: Heldagstur til København med bus.
Med afgang fra Administrationscenteret, Jernbanevej 6 kl. 9.00 kører vi direkte til Christiansborg og får en guidet fremvisning af Dronningens gobeliner. Vi er mange der har set dem, men ikke fået fortalt om dem i detaljer. Bagefter er der frokost i Helgolandsgade i Frk. Barners kælder, der rummer gammel kvindehistorie. Eftermiddag på Østerbro, hvor vi besøger Danmarks første tagfarm: Østergro, et økologisk landbrug på taget af Æbeløgade 4 med grøntsagsmark, bier, drivhus, høns m.m.. Vi møder ildsjæle bag projektet og får også kaffen her. På hjemturen kører vi forbi noget af det nye byggeri i København.
Pris for turen 525 kr. Telefonisk tilmelding til Inge tlf. 2048 3806 ons. d. 30. og tors. d. 31. aug. kl. 18-19. Tilmelding sker kun ved direkte telefonkontakt (telefonsvarer kan  ikke benyttes) Beløbet indbetales på foreningens medlemskonto: se bagsiden, eller i bussen.

Tirsdag d. 19. september: Medlemsmøde
Tapio Juhl: Finlands historie
Indtil 1809 var Finland en del af Sverige. Herefter blev det et storfyrstendømme under den russiske zar. Efter den russiske revolution blev Finland frit og en selvstændig nation for første gang d. 6. december 1917.  Dette 100-års jubilæum vil vi fejre ved at høre Tapio Juhl fortælle Finlands dramatiske historie. Han er en af de 80.000 børn, som blev evakueret fra Finland under 2. verdenskrig, hvor han kom til Danmark som finnebarn – og blev her. Den fortælling får vi også.

Tirsdag d. 17. oktober: Medlemsmøde
Bedemanden fra Kerteminde Nils-Peter Holm: ”Jeg elsker den brogede verden”
Denne aften vil humor og alvor og livsglæde fylde klostersalen, når bedemanden fra Kerteminde Nils-Peter Holm vil dele livsfortællinger med os. Han siger: ”Arbejdet som bedemand kræver alvor, men der er ikke langt fra alvor til humor”. Han skrev for nogle år siden en bog, der skal hjælpe efterladte med at rumme sorgen. At være bedemand er et livsbekræftende arbejde.

Tirsdag d. 7. november: Medlemsmøde
Tidl. højskoleforstander Lillian Hjorth-Westh: ”Halfdan Rasmussen i ord og toner”
Halfdan Rasmussen var en af landets mest populære digtere. Han er nok mest kendt for sine børnerim, men også den alvorlige Halfdan er fantastisk. Digtsamlingerne ”På knæ for livet” og ”Fremtiden er forbi” har stor værdi. Denne aften skal vi høre fortælling om hans liv og digtning, og hvordan han kom til at præge andre digtere med sin underfundige humor. Og Lillian kender vi jo!!!

Tirsdag d. 12. december: Medlemsmøde
Pens. ambassadør Ole Wøhlers Olsen: ”Den aktuelle situation i Den Arabiske Verden”
Ole Wøhlers Olsen, tidl. ambassadør i Saudi Arabien, kender om nogen til den mellemøstlige verden. Vi får et aktuelt overblik af en verden i uro og kaos, hvor det kan være svært at finde julefred. Vi skal høre om etniske, religiøse, politiske og kulturelle forskelle, om eftervirkningen af ”det arabiske forår”, om Syrien og Irak. Ole Wøhlers Olsen er også medlem af eventyrernes klub. Nogle vil kende ham som medforfatter til ”Beduiner i laksko”, og som en medrivende fortæller. Julefreden må vi hjælpe på vej med vore kendte julesange.

Lidt om 2018:
På medlemsmødet i januar kommer Henrik Kidmose, leder af Granada Kulturrejser og tidl. højskoleforstander og fortæller om arkitekten Antoni Gaudi. I den sidste del af mødet vil han fortælle om medlemsrejsen til Spanien og egnen omkring Barcelona. Rejsen vil finde sted 8 dage i begyndelsen af oktober og koste omkring 10.000 kr. i dobbeltværelse.
11. – 17. juni arrangeres højskoleophold på Marielyst Højskole, Falster. Vi har ikke før været på højskole i denne del af landet, så det er vist på tide. Mere herom i udsendelsen af programmet for foråret 2018.