Program forår 2019

Medlemsmøderne foregår i Sortebrødreklosteret og begynder kl. 19.30. Dørene åbnes kl. 19.

Kontingent betales 1 gang årligt, senest med udgangen af januar. Bemærk nyt kontonummer:
reg. nr. 0520  konto nr. 541737.
Kan også betales kontant ved medlemsmøderne.

Tirsdag d. 15. januar: Medlemsmøde
Lektor og højskolelærer Peter Johansen:
”Polyesterprinsens arv” Brudstykker om det moderne Indien.

Peter Johansen har rejst i Sydøstasien de seneste 25 år og netop skrevet bog om det moderne Indien. Foredraget tager udgangspunkt i Mukesh Ambani, der bor i en 173 meter høj skyskraber med sin kone og sine 600 tjenere. Han er Indiens rigeste mand og en af landets største mønsterbrydere. Med Ambanis stjernestatus tager Peter Johansen pulsen på det indiske samfund og økonomi. Hvad kom det af? Hvad sker der? Og hvad byder fremtiden?

Tirsdag d. 19. februar: Medlemsmøde
Bæredygtighedskonsulent Ditlev Nissen: ”Hvad skal vi med FN’s verdensmål?”
De kommende 15-20 år bliver afgørende i menneskehedens historie. Vi skal gøre tingene på nye måder! Vore børn og børnebørn, naturens vidundere og FN’s verdensmål kalder på omstilling til bæredygtige samfund. Omstilling, der også giver muligheder for livsformer, der er langt rigere end stress og ødelæggende forbrug.
Rundt om i verden, i økosamfund, kommuner og virksomheder er grupper af borgere i fuld gang med at omstille deres liv. Også her i landet. Ditlev Nissen fortæller om konkrete tiltag og erfaringer, som han også selv er en del af.
Dette er måske årets vigtigste foredrag. Også for skeptikere.

Tirsdag d. 19. marts: Medlemsmøde
Højskolelærer og kunstner Anja Kjølbye, Aabenraa: ”Kunstens kvinder”
På højskoleopholdet i Aabenrå 2017 mødte vi Anja, og vi faldt for hendes fortælleevner og store viden om kunst. Derfor kan vi glæde os til at høre hende fortælle om, hvad verdenskunsten byder på af spændende, provokerende og bevægende kvindelige kunstnere. Temaer og motiver belyses, når vi ser på et rigt udsnit af kunstens kvinder fra begyndelsen af 1900-tallet til den moderne kunst.

Søndag d. 24. marts kl. 18: ”Stjerne-ballet-galla” i Malmø.
Det er lykkedes at skaffe billetter til den eksklusive gallaforestilling ”Etoile Ballet Gala”, som vises på Malmø Koncertsal. Forestillingen præsenterer internationale balletstjerner fra Europas fornemmeste balletscener i berømte scener fra kendte klassiske balletter som ”Nøddeknækkeren”, ”Sylfiden”, ”Svanesøen” og andre. Forestillingen varer to timer incl. pause.
Bus og billet koster 525 kr.
Billetter købes på medlemsmøderne 11. december og 15. januar. Herefter ved henvendelse til Inge Nørregaard Nielsen tlf. 2048 3806 senest d. 20. januar.
Afgang fra Jernbanevej 6 kl. 15.45. Forventet hjemkomst kl. 22.

Tirsdag d. 23. april: Generalforsamling
Efter generalforsamlingen er foreningen som sædvanlig vært med vin og en let anretning. Herefter vil Trio Kokadore underholde med en farverig palet af sydamerikanske, sydeuropæiske og nordiske strøg. Ren vellyd fra de tre lokale instrumentalister: Therese Adorján Ankjær (cello), Per Egholm (saxofon) og Jesper Ankjær (klaver).

Tirsdag d. 14. maj: Aftentur med bus til Hedeland naturpark, Høje-Taastrup
På et 1500 ha stort areal af gamle grusgrave (og nuværende) finder vi Hedeland Naturpark, som rummer et væld af særpræget natur og fauna. Selskabet bag naturparken blev stiftet 1978 og der er siden blevet etableret 100 km. gang-, cykel-, ride- og naturstier. Der er skibakke om vinteren, amfiteater, veterantog, gokartbane og mange andre anlæg.
Man færdes til fods, men denne aften får vi en guide med køretilladelse med i bussen, og på en to-timers tur viser han os rundt i det enestående landskab og anlæg. Undervejs drikker vi kaffe.
Bustur og kaffe 125 kr.
Telefonisk tilmelding til Inge Nørregaard Nielsen på tlf. 2048 3806 man. d. 6. og tir. d. 7. maj kl. 18-19. Tilmelding sker kun ved direkte telefonkontakt (telefonsvareren kan ikke benyttes).
Afgang fra Jernbanevej 6 kl. 18.

Søn. d. 2. – lør. d. 8. juni: Højskoleophold på Brandbjerg Højskole.
Brandbjerg højskole ligger mellem Jelling og Vejle i det smukke østjyske landskab. Interesserede kan hente det spændende programmet på medlemsmøderne. Hvis man ikke kan komme, så ved henvendelse til formanden.
Man kan læse om kurset på skolens hjemmeside: www.brandbjerg.dk. Gå ind under korte kurser, og herefter: korte kurser 2019.
Tilmelding sker ved personlig henvendelse til skolen.
Bus tur/retur til højskolen er inkluderet i prisen, hvis vi er 40 tilmeldte fra Holbæk Højskoleforening (det er vores mængderabat). Hvis vi er 30-39 deltagere, koster bussen 150 kr. pr. Person.

Medlemskab i Højskoleforeningen koster 150 kr. årligt og følger kalenderåret.

Deltagelse i medlemsmøder koster 50 kr.
Indtil der er fundet et større lokale, kan gæster desværre ikke deltage i medlemsmøder.

Foreningens medlemskonto: Reg. nr. 0520   Konto nr. 541737

Hjemmeside: www.holbaekhoejskoleforening.dk �