Program efterår 2023

Medlemsmøderne foregår i Skt. Nikolai Sognehus, Kirkestræde 9 og begynder kl. 19.30.
Døren åbnes 18.45.

Søndag d. 27. august: Heldagstur til Stevns.
Afgang fra Administrationscenteret, Jernbanevej 6 kl. 9.00. Forventet hjemkomst ca. kl. 17.30.
Turen går til Køge, hvor vi får en guidet rundvisning i den gamle by, der er fyldt med gamle smukke huse og gårde, nogle af dem kendt fra ”Matador”, ligesom kirken også er. Herefter er der frokost på traktørstedet Højeruplund, der ligger ved Stevns gamle kirke helt ud til vandet. Sidste stop er det nyåbnede Stevns Klint Experience, derer udnævnt til UNESCOs verdensarv. Vi får guidet rundvisning både i det spændende gamle kalkbrud og i den højmoderne udstilling med fortælling om geologien og fortidens dyre- og planteliv. Vi slutter med kaffe og kage, inden bussen kører tilbage til Holbæk.
Turen koster 650 kr.
Telefonisk tilmelding til Inge tlf. 2048 3806 tirs. d. 15. og ond. d. 16. aug. kl. 18-19.
Tilmelding sker kun ved direkte telefonkontakt (telefonsvarer kan ikke benyttes). I tilfælde af, bussen ikke er fyldt op efter tilmeldingsfristen, åbnes for at man kan invitere en gæst med.
Beløbet indbetales på foreningens medlemskonto: se nedenfor

Tirsdag d. 19. september: Medlemsmøde
Journalist v. Weekendavisen Christian Bennike: ”Engang troede vi på fremtiden”.
I maj måned udkom Christian Bennikes bog ”Engang troede vi på fremtiden”. Han fortæller, hvordan håbefulde ideer om frihandel, åbenhed og tro på fremtiden voksede frem i 90erne. Og hvordan de selvsamme ideer endte med at skabe de problemer, vi nu kæmper med: Klimaforandringer og ulighed, Putin og populisme. Vi er gået fra en optimistisk til en pessimistisk tid, men det er ikke kun et problem – det kan også være vores redning.

Tirsdag d. 24. oktober: Medlemsmøde
Højskolelærer og korleder Helge Teglgård: ”Syng de nye – glem ikke de gamle”.
Med den nye højskolesangbog har vi budt velkommen til en perlerække af nye forfattere og komponister og sagt goddag til den verden, vi lever i nu. Heldigvis er de fleste klassiske sange stadig med, og mødet mellem nye og gamle viser sig at være både frugtbart og fuld af poetiske oplevelser. Helge Teglgård fra Rude Strand Højskole vil denne aften lade os dykke ned i den samlede danske sangskat og synge af fuld hals, hver med sit næb.

Tirsdag d. 21 november: Medlemsmøde
Forfatter Birgithe Kosovic: ”Det du ikke vil vide”
Birgithe Kosovic fortæller om at vokse op på Vestegnen med dansk mor og jugoslavisk far. Men familien har en hemmelighed, som hun en dag afslører. Det får hendes far til at bryde al kontakt.
Hun sætter sig for at undersøge hans store vrede og opdager flere usagte rædsler også fra sin danske familie. Er det en historie om mislykket integration? Hvad gør rædsel ved mennesker? Og hvordan knytter man sig til nogen, der bliver ved med at være vred? Birgithe Kosovic har modtaget adskillige litteraturpriser. Hendes bog fra 2018 om Erik Scavenius vandt Politikkens litteraturpris, og hun har modtaget Statens Kunstfonds tre-årige arbejdslegat. Ovennævnte bog udkom 2020.

Tirsdag d. 5. december: Medlemsmøde
Fortæller og danser og tidl. højskoleforstander Else Mathiassen: ”Flammen”
”Franceska syntes, at således var det nu gået for hende, at hver håbets flamme, der havde brændt i hende, var slukket. Men var det sådan det skulle gå?”
Else Mathiassen fortæller sammen med en musiker ”Flammen” fra Kristuslegender af Selma Lagerlöf. En forvandlingshistorie tolket og genfortalt i ord, toner og dans. Fællessang med årstidssange vil også indgå.

Lidt om foråret 2024:

12. – 18. juni 2024: Højskoleophold på Nørre Nissum seniorhøjskole.
Program og yderligere oplysninger i næste program.

Medlemskab i Højskoleforeningen koster 150 kr. årligt og følger kalenderåret. Indbetales via netbank.

Medlemmer betaler 50 kr. for medlemsmøde (hav gerne en 50’er med, så vi undgår mønter). MobilePay kan også benyttes til entré.

Foreningens medlemskonto: Reg. nr. 0520 Konto nr. 541737

Hjemmeside: www.holbaekhoejskoleforening.dk